Bloggen


Falks Grav nu som hyrfilm online efter begäran

Många har hör av sig till oss för och frågat om det går att hyra Falks Grav på någon onlinetjänst. Vi har därför valt att lägga upp en egen onlineuthyrning på www.falksgrav. se för er som efterfrågat det. Mycket nöje!   Här hittar ni sidan.    http://falksgrav.se/hyr-filmen

FALK HYRFILM
Ha det skönt i vårsolen!

Johan & John

Tankarna om den scenen som alla vet hur den slutar – Fotografen Harald Sandø ifrån Mariestad berättar

Vem är Harald Sandø?

En norsk filmare som blev som blev svensk i 2010.

Du har arbetat som både stillbildsfotograf och videofotograf. Vad lockade med att ansvara för fotot (filma) i projektet Falks Grav?

Det var ett jättespännande manus och projekt lett av två mycket inspirerande individer. Att “skjuta” (filma) med kameran Red Epic lockade och även att få filma ett historiskt projekt var en fantastisk utmaning som jag inte kunde tacka nej till.

Red Epic = En avancerad kamera som används i många Hollywood filmer, och som kan filma upp till 5K.

Vad hade du för visioner om fotot för filmen? Vilken stil såg du framför dig? Fanns det nån film som du inspirerades av?

Ljuset är extremt viktigt, och jag ville att det skulle vara så naturligt som möjligt. Om man studerar ljuset i filmer av t.ex. Ridley Scott (Gladiator, Blade Runner etc), ser man hur ljus och skugga spelar tillsammans. Vidare önskade jag att filmen skulle ha en ’’klassisk’’ film look med snygga åkningar och utsnitt. Allt för att sätta historien i fokus och dra tittarna in i denna värld.

Vilka var de största utmaningarna för din del under inspelningen?

Att ändra dygnsrytmen. Hela inspelningen var en stor och fantastiskt bra utmaning för mig. En utmaning som innebar att jobba med ett otroligt bra team för att berätta en otrolig historia.

Rent allmänt, vad inspireras du av?

Jag inspireras av bra historier, och få möjligheten till att vara med och berätta dom. Att få bidra till en positiv utveckling i världen och inspirera människor.

Vad tyckte du om inspelningen? Vad förvånade dig?

Jag förväntade mig faktiskt inte ett så välsmort team och så bra skådisar. Den svåraste scenen var nog helt klart avrättningsscenen med så många statister och så mycket planering. Den var kanske också den roligaste. Fantastisk planering och fantastisk genomförande av alla.

En speciell sak med den här filmen är att många som ser filmen vet hur den kommer sluta. På Hökensås så spelades avrättningsscenen in. Hur planerades den här scenen? Hur gick diskussionerna?

Denna scen var faktiskt en av dom få scenerna där vi inte blev helt eniga om alla kameraplaceringar på första location scouting. Regi hade en idé om hur den skulle genomföras, men det tog tid att sätta denna idéen fullt ut i praktiken. En utmaning var att vi skulle få 50 statister att se ut som flera hundra. Räls ersattes med handhållen kamera. Många detaljer var tvunget att planeras in i minsta detalj, så som placering av vagnar, hästar, statister och skådisar och hur dom skulle röra sig. Efter första besöket på denna platsen kom vi tillbaka mitt under inspelningen av filmen för att spika detaljerna, vilket vi lyckligtvis lyckades med. Även om allt var planerad på förhand ville vi ändå kunna improvisera lite under inspelningen.

Location Scouting = besök på inspelningsplatserna innan inspelning

Som enda gång i filmen så går vi här in i Jonas Falks Point of view, vilket gör att tittarna ser allt som händer ur Jonas perspektiv. Vad var tanken med detta?

För mig var tanken dels att få tittarna att komma närmare Jonas känslor när han stod inför att avrättas, men också att man skulle undvika för mycket blod och gore. Att vi filmade onetake gjorde också att vi snyggt kunde få med besökarnas reaktioner och känslor i bild.

Onetake; Hela scenen är filmad i en tagning. 

Vad har du för drömprojekt?

Håller på med ett projekt som heter ”Waking Up Movie”, som jag sitter och skriver på. Det är ett “open source” filmprojekt om en positiv framtid där jag skriver merparten, men även får mycket feedback, kommentarer och förslag från målgruppen för filmen. Annars hade det varit mycket roligt att vara A-Foto på en Hollywoodfilm av t.ex. Steven Spielberg.

Open Source; målgruppen för filmen är med i skaparprocessen av filmen. Bland annat manusskrivandet.

Berätta en adekdot om Falks Grav eller om filmen.

Varje dag kunde varit en anekdot. Men en som jag kan berätta om skedde under inspelningen av avrättningsscenen. Vi skulle fånga kaotiska bilder av publiken efter avrättningen. Regi frågade om vi kunde filma med ”rörlig” (handhållen) kamera och jag tolkade det på mitt sätt. Kanske överdrev jag lite när jag dansade runt med Reden (kameran) i armarna, inför hela teamet och alla statisterna som brast ut i ett asgarv över den ”spastiska norrmannen”.

 

Harald Sando(2)

Gästgiveriet, Balteryds gård – Etnologen Inger Widhja ifrån Tibro berättar

Fokus Inspelningsplats; Balteryds Gård

Balteryds Gård var ursprungligen en kronogård som ägdes av staten, men friköptes till skattegård under 1700-talets andra hälft.  Balteryd var ett rusthåll där man höll en ryttare med häst och utrustning och där ryttaren kallades ut i krig vid behov. Detta var det arrende eller skatt man betalade för att få bruka gården. Samma släkt brukade gården från 1500-talet till 1942. Före laga skiftet 1853 låg gårdarnas bostadshus, ladugårdar och andra byggnader som en liten by i anslutning till nuvarande gårdsplan. Därefter flyttades husen i byn ut i sydlig och västlig riktning från den ursprungliga platsen. En gård blev kvar, dagens Hembygdsgård, vars mangårdsbyggnad var nybyggd redan i mitten av 1840- talet

 

Vem är Inger Widhja?

Sedan 1988 arbetar jag på Västergötlands museum i Skara, ett av Västra Götalands tre regionmuseer. Efter att ha växt upp hos mina morföräldrar på deras ålderdomliga lantbruk i Värsås, mellan Skövde och Hjo, känns det tryggt och naturligt att välja en yrkesbana som folklivsforskare och museipedagog.

Precis som Per Wahlström så har du flera roller i det här projektet. Förutom att du bidragit vid researchen för filmen så skådespelar du. Framförallt så ser vi dig som Etnolog. Vad gör en etnolog och vilka kunskaper tillför du i projektet?

På museet har jag dramapedagogiska historielektioner med barn i alla åldrar. Jag guidar också vuxengrupper, har berättarkvällar och utbildar lärare för att nämna något. Det jag fick lära av mina morföräldrar ligger som en gedigen grund i mitt arbete när jag levandegör och berättar om tider som flytt.

Traditioner och folktro runt livets och årets högtider ligger mej också varmt om hjärtat att förmedla.

Berätta om ditt engagemang i filmen! Har du gjort flera filmprojekt tidigare?

Min roll var “Gästgiverska” som det heter på skaraborgska. Jag tog emot Bödeln då han i ösregnet kom för att äta och övernatta i gården. Jag har varit med i några andra historiska filmningar tidigare och då bl.a. som en klok gumma på 1700- talet.

Filmerna har handlat om Sveriges första veterinär Petter Härnqvist. Han startade den första veterinärutbildningen i Sverige 1775 i Skara. Jag spelade då en klok gumma som kokade sina dekokter i en trefotad gryta i en öppen spis i en av friluftsmuseet Fornbyns stugor. Dessutom var jag sakkunnig och rekvisitör när det gällde alla skådespelarnas kläder bl.a. Dessa filmer visas i utställningen om Petter i Veterinärhistoriska museet i Skara.

Kände du till Falks Grav sen tidigare? Vad lockades du av med historien om Falks Grav?

Jag har bott på både Hökensås och på dess sluttning i många år, inte så långt från graven.

Som Folklivsforskare/etnolog har jag kommit i kontakt med nedtecknade folkminnen om hur avrättningen gick till och bödelsdrängens makabra efterarbete med den halshuggne.

Berätta en anekdot om Falks Grav eller om filmen.

En av mina yngre bröder och hans kompisar hade som sport sedan de blev bilburna att ta med tjejer till Falks grav efter mörkrets inbrott. Där skrämde de väl slaget på de stackars flickorna.

Vad har du för drömprojekt?

Jag drömmer om att få lära den yngre generationen gammal traditionell handlingsburen kunskap i kombination med teori om hur det förhöll sig förr i det gamla bondesamhället. Tråkigt nog är det inte många unga idag som vet hur de enklaste göromål utfördes som t.ex. tvätta kläder med björkaska, koka såpa, laga mat över eld i en öppen eldstad, baka bröd på häll, koka salvor och medikamenter med läkeväxter/örter, karda, spinna etc. Kunskaper som är på utdöende.

 

Rånscenen skapas i ljudrummet – Ljudläggaren Erik Gustavsson ifrån Tidaholm/Skövde berättar

Vem är Erik Gustavsson? 

Jag är en av grundarna till företaget Extreme Audio Recording (E.A.R). Jag har nyligen fyllt 25 år. Född och uppväxt i Tidaholm men bor i Skövde sedan några år tillbaka. Vem är då jag? Jag är en driven och engagerad kille som håller igång tre företag med ljuddesign, frilansmusiker och coverband. Gick musikgymnasiet i Skövde och därefter gjorde musiksoldatstjänstgöring i Stockholm i ett års tid. Tog 2012 kandidatexamen i Ljuddesign för Dataspel vid Högskolan i Skövde och efter det så startade jag tillsammans men min kompis Johan Olsson företaget som gör ljud och musik till dataspel, film och reklam. Mina hobbys är givetvis ljud och musik men också att spela dataspel, umgås med vänner och ta hand om min lilla fluffiga Kleinspetz Shiro.

Du jobbar tillsammans med Johan Olsson med företaget Extreme Audio Recording. Vad gör ”EAR” och vad gjorde ni i filmen Falks Grav?

Tillsammans med Johan så driver jag företaget Extreme Audio Recording (E.A.R). Det som E.A.R utför är ljudläggning av dataspel, film och reklam. I ljudläggning innefattas: Ljudeffekter, tramp, dialogeditering, städa ljudfiler, synka ljudfiler och slutmix i stereo eller surround. Tillsammans med våra kompositörer så utför vi också musikproduktioner till dessa medier.

I filmen Falks Grav så hade vi i uppgift att göra ljudläggning och slutmixen i surround. Så det vi arbetade mycket med var att skapa en trovärdighet i ljudläggningen av filmen med ljudeffekter som passar in i den tidsåldern och att det inte skulle låta för mycket “Hollywood” över det. Vi fick även arbeta mycket med att redigera de olika berättarna i filmen så att det skulle smälta ihop med resten av filmens ljudläggning.

Ni har tidigare arbetat en del med dataspel. Vad skiljer ljudarbetet i film i jämförelse med dataspel?

Både jag och Johan har kandidatexamen i Ljuddesign för Dataspel och med detta så har vi speciellt varit inriktade på att arbeta mot just dataspel i E.A.R. Ett stort projekt som vi har jobbat på är Sanctum 2 som finns både till PC, Xbox 360 och PS3. Vi kände efter att jobbat en hel del med dataspel så ville vi även inrikta oss på nya saker och utvecklas på andra områden. Under 2013 så började vi satsa ordentligt på att marknadsföra oss mot att göra ljudläggning till film och reklam och på kort tid så har vi fått möjligheten att jobba mot just ett flertal lång- / kortfilmer. Och en av dem största produktionerna är just Falks Grav som vi får chansen att arbeta på. Den största skillnaden mellan att jobba med film och dataspel är att på film så spelas ljudet alltid upp på samma ställe och på samma tidpunkt medan i dataspel så är det interaktivt och då spelas ljud när man kommer till utvalda punkter i spelen och på så sätt kan man inte styra över i vilken tid det ska spelas upp. Det svåraste med att jobba mot film är att man ska få den som ser filmen att inte tro att något är fejk i ljudbilden utan att tänka “jo men det är så det ska låta”. Om man inte tänker på ljudbilden så har vi gjort ett bra jobb.

Hur gick processen till. Vilka scener arbetade ni mest med och vad är det ni bidrar med? Vilken skillnad gör ni?

Det vi gör för filmen är att ta hand om allt ljud som finns inspelat på plats och redigerar det och passar in det till bilden, detta gäller då oftast dialog. Allt annat ni hör från filmen är fejk och fanns inte där när inspelningen gjordes. Så när man som tittare hör ett publikvimmel eller får som bräkar så är det vi som lägger in detta för att skapa en mer trovärdig upplevelse. Sen arbetade vi väldigt mycket med mastringen av filmen där vi kombinerar ihop allt tal, ljudeffekter och musik och får det att låta enhetligt genom hela filmen i 5.1 surround.

Några av de scener som vi arbetade mest med var avrättningen av Falk både på introt och outrot då dessa är väldigt starka och känslosamma scener så ville vi verkligen lägga tid på dessa scener. Under barscenen fick vi arbeta mycket med ambiensljud för att illustrera en korrekt 1800 tals krog. Ett flertal av fängelsescenerna lades det en hel del tid på för att få fram en obehaglig kall och låg känsla (droppande vatten, vindpust), även att i talet behandla ljudet så att det är lite mer kantigt och inte lika varm i sin ton. Rånscenen jobbade vi också mycket med.

Hur gick tankarna kring rånscenen? Hur gick processen med denna scenen?

Rånscenen var en intensiv scen. Mycket skulle göras med olika element som inte bara skulle vara actionbetonat. Det skulle vara lugnt i början men sedan gå över till en actionfylld scen. Det gick åt väldigt mycket tid till allt som hörs förutom dialogen. Allt från varenda fotsteg till vapnet som avfyras. Det är en väldigt tidskrävande process att få allt att låta naturligt genom hela scenen. Också att få ett skottljud som låter bra och inte allt för mycket Hollywood, det ska vara trovärdigt men bra. Det tar lång tid att skapa något som passar.

Man får göra en sak i taget och sakta så byggs en helhet upp av ljudbilden. Man måste titta på scenen flera hundra gånger för att i huvudet kunna höra vad som passar och inte passar till scenen. T.ex. hästvagnen om den låter för långt bort eller låter för nära, mycket som skulle finslipas för att låta verkligt.

Berätta en anekdot om Falks Grav eller om filmen

Det var ju väldigt kul att få se Tomas Kullsvik spela bödel i filmen

 

 

När barscenen skapas – Musikern Sebastian Freij ifrån Falköping/Tidaholm Berättar

Fokus Inspelningsplats; Karlsborgs Fästning
Efter att Sverige förlorat Finland till Ryssland i kriget 1808-09 blev Stockholm plötsligt en gränsstad och därmed mer utsatt än tidigare. För att den svenska armén skulle hinna moblilisera sig beslutade Carl XIV att en fästning skulle byggas inåt landet. Bygget påbörjades 1819 och var planerat till 10 år, men blev försenat 80 år. Göta Kanal, som byggdes 1810-1832 skulle underlätta transporterna så att det blev just i Karlsborg var naturligt. Tanken med Fästningen var att kungafamiljen, regeringen och guldreserven skulle kunna flyttas i säkerhet om det skulle bli krig. Karlsborg blev därmed Sveriges reservhuvudstad.

Hur gick processen med musiken till? Vad inspirerades du av? Vad hade du för vision?Fokus Inspelningsplats; Karlsborgs Fästning
Efter att Sverige förlorat Finland till Ryssland i kriget 1808-09 blev Stockholm plötsligt en gränsstad och därmed mer utsatt än tidigare. För att den svenska armén skulle hinna moblilisera sig beslutade Carl XIV att en fästning skulle byggas inåt landet. Bygget påbörjades 1819 och var planerat till 10 år, men blev försenat 80 år. Göta Kanal, som byggdes 1810-1832 skulle underlätta transporterna så att det blev just i Karlsborg var naturligt. Tanken med Fästningen var att kungafamiljen, regeringen och guldreserven skulle kunna flyttas i säkerhet om det skulle bli krig. Karlsborg blev därmed Sveriges reservhuvudstad.

Vem är Sebastian Freij?
26 årig musiker som brinner för musik i olika slags former. Gillar att träna och har även ett intresse av datorer.

Du har tidigare uppträtt live i olika sammanhang med bl.a. Kalle Moraeus, Tove Styrke och Neverstore.På vilket sätt hjälper dessa erfarenheter dig i ditt arbete med att skriva musiken till Falks Grav?Vad föredrar du, spelningar eller att skriva filmmusik?
Jag brukar snappa upp tongångar av alla dess slag vart man än kommer och gör min egen version av det. Blanda olika stilar man varit med om. Spelningar och skriva filmmusik är ganska olika, men de kompletterar varandra väldigt bra tycker jag. Varför inte föreställa sig en film när man blundar och spelar live t.ex.?

Vad har du för koppling till historien om Falks Grav?
Jag växte upp med myterna och historierna om Falk. När man var mindre var det något som var kusligt och spännande. Man var riktigt cool om man vågade sig upp dit och sova över där. Har inte varit där själv, men det är aldrig försent att bli cool, eller?

Hur gick processen med musiken till? Vad inspirerades du av? Vad hade du för vision?
Jag tyckte det var jättespännande att få göra musiken. Mitt mål var att blanda vemod, svensk folkmusik, mörker och lite hopp. Falks egna val att inte be om benådning utan istället ta sitt dödsstraff gjorde mig rörd. Att en ånger så djup att man väljer döden före fängelse var mycket gripande för mig. Min vision är att tittaren ska känna med Falk och få en förståelse varför han handlade som han gjorde.

Vad tycker du att musiken tillför i filmen Falks Grav?
Jag hoppas att musiken kommer förstärka upplevelsen av de känslor och möten som sker i filmen. Tillföra en extra krydda kring mystiken.

På Karlsborgs Fästning spelades barscenen in. Barscenen är en otroligt viktig scen i filmen för det är här som Jonas Falk och Anders Frid bestämmer sig för att de ska begå rånet mot posten. Extreme Audio Recording som arbetade med ljudläggingen hade mycket jobb med den här scenen för att få en känsla av att man befinner sig i barmiljö hämtad ur 1850-talet. Hur gick ditt arbete till i den här scenen? Vad tillför musiken i den scenen?
I en bar brukar det vara stojig och glad musik, så jag skrev något folkmusikaktigt med mycket fart och fläkt. Lisa Sydhagen tillförde mycket med sin sång och melodi till verserna här och jag är väldigt nöjd med resultatet.

Vad har du för koppling till Karlsborgs Fästning?
Har inte varit så mycket i Karlsborg, men jag har tagit intensivkörkort där och startat i backe några gånger runt fästningen.

Vad har du för drömprojekt?
Mitt drömprojekt är att fortsätta skriva musik till bild eller händelser av olika slag. Kanske till och med uppföra musik live till en film.

FÄSTNINGEN

Om rollen som domare, domarens roll i samhället – Per Calgren ifrån Habo berättar

Fokus Inspelningsplats; Habo och Gustav Adolfs bygdegårdar

I Musik- och Hembyggdsparken finns 7 byggnader som flyttats dit från olika delar av Habo. Den första byggnaden som flyttades till parken var Profossbostället som plockades ner stock för stock och återuppbyggdes i parken 1968. Salemskapellet byggdes 1899 och flyttades till platsen 1995. Stena Gustavs stuga uppfördes som en backstuga 1830 och användes som permanentbostad fram till 1938.

Vem är Per Carlgren? jobb, ålder, hobbys etc?

Jag är en man som nyss fyllt Sjuttio år. Jag är gift sedan fyrtioåtta år tillbaka och har fyra barn och åtta barnbarn. Numera är jag pensionär sedan fem år tillbaka. Har tidigare bl.a. jobbat som fritidspedagog, dramalärare, vaktmästare och fuskat som syokonsulent. Jag tycker mycket om sport och att arbeta i trädgården. Sång och musik ligger mig varmt om hjärtat. Sjunger gärna och bra om jag får säga det själv. Spelar även ukulele och piano och är ute och underhåller ibland. Har haft teatern som hobby i över fyrtio år, ja ibland är ju hela familjen involverad i teatern.

Du spelar den domare som dömer Jonas och Anders till döden. Vilka likheter har du med en domare och hur förberedde du dig för rollen.

De likheter som jag känner att jag har med en domare är att att alltid försöker vara så rättvis som möjligt och att alla är lika inför lagen både fattig som rik.  Har faktiskt tidigare gjort en roll som domare i en uppsättning som handlade om Pigan Charlotta Larsdotter som döms till döden hon blev halshuggen utanför Jönköpings Slott år 1860. Detta var den sista offentliga avrättningen som genomfördes i Jönköping. För att förbereda sig för rollen var det bara att läsa manuset så att det satt i ryggmärgen det är då man blir ett med rollen.

Du deltog i Affekt Films förra produktion Estrid, den om Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson. Du spelade där en man som var starkt emot kvinnlig rösträtt. Nu spelar du en domare i 1850-talets Sverige. Vilka av alla de karaktärerna som du gestaltat är dina favoriter?

Som nummer ett på listan är pjäsen” Hughie” av Eugene O”Neill  handlingen utspelar sig i en hotellfoaje i tidigt 30tal i Amerika. Det är spelaren Erie Smith som berättar om sitt liv för receptionisten Charlie.  Som nummer två är pjäsen “Swedenhielms” skriven av Hjalmar Bergman där jag gjorde rollen som Rolf Swedenhielm Jr, uppfinnare till yrket precis som sin far Rolf Swedenhielm sr.  Nummer tre är rollen som Paradis-Oskar i “Rasmus på Luffen” av Astrid Lindgren.

På Habo och Gustaf Adolfs Hembygdsgård spelades Falks föräldrarhem in där begåvade Love Lundgren gestaltar Jonas Falk som ung. I Salemskapellet som ligger alldeles intill spelades den viktiga rättegångsscenen in. Vad tyckte du om inspelningen?  

Det är väl inte så mycket att orda om själva inspelningen mer än att det var som vanligt lång väntan innan det blev dags att agera. Det kändes lite konstigt att vara alldeles själv med inspelningsteamet och inte ha någon att spela emot. Detta är ju den stora skillnaden mot teater som jag är mest van vid ex. föreställningen om August i Paltebo på Friarstråt som jag kom ifrån dagen innan. Annars så tyckte jag att det var en trevlig dag tillsammans med alla statister och alla i filmteamet. Det lilla Salemskapellet låg vackert insprängt i sommargrönskan.

Vad har du för drömprojekt?

Mitt drömprojekt det är väl det som ligger framför en just nu. Har börjat repetera på Hedebyborna med premiär den 3 juni. Ett drömprojekt som jag har som aldrig blev av är Tobaksvägen av Erskine Caldwell. Den handlar om fattiga farmare i depressionens USA. Där skulle jag ha spelat Jeeter Lester så jag hoppas att det är någon som vill sätta upp detta drama..ja detta är mitt drömprojekt.

 

IMG_0048

Per Carlgren genom kameralinsen

Tidaholms Anstalten & Falks Kristna Tro – Annwor Haglund ifrån Habo berättar

Fokus Inspelningsplats; Suntaks Gamla Kyrka

Kyrkan är byggd i romansk stil med engelska förebilder i början av 1100-talet, materialet är huggen sandsten och kalksten. I kyrkan finns målningar från 1400-talet och kyrkans väggar är prydda med vapensköldar från 16-1700-talet . I slutet på 1800- talet bestämde sig sockenborna för att bygga en ny och större kyrka byggmästaren som anlitades fick den gamla kyrkan i delbetalning. Men av någon anledning gick han i konkurs och den gamla kyrkan blev kvar. Först som ödekyrka, men restaurerades på 1950 talet.

 

Vem är Annwor Haglund?

Jag, är socionom och diakon i Svenska kyrkan. Jag arbetar sedan 1992 som själavårdare på kriminalvårdsanstalten i Tidaholm.

Kyrkscenerna i filmen är inspelade i Suntaks Gamla Kyrka. Vad har du för koppling till den platsen? Har du besökt den tidigare? Vad tycker du om kyrkan?

Jag har besökt Suntaks gamla kyrka ett par gånger – en mörk januarieftermiddag och en regnig septemberdag. Det är en fantastisk gammal kyrka. Århundraden av människors glädje, hopp, förtvivlan, tro finns under valven, i valven. Det är stort, även om kyrkan inte är så stor .

Kände du till Falks Grav innan projektet? Berätta!

Sedan jag och familjen flyttade neråt Jönköping i början av 1990-talet har jag nu och då hört talas om postrånaren Falk och hans grav. En av damerna i vår besöksgrupp har berättat att hon – när hon var ung – tillsammans med sin mamma ibland satte blommor på graven. Jag har också varit med på bevakad permission med en intagen, då vi bl.a. besökte Falks grav. Av vilken anledning vi stannade där kommer jag inte ihåg, men det var en solig och vacker dag, och det var fint att stanna till uppe på tallmon.

I filmen är du en av filmens Experter. Du pratar om Falk och hans tro och hur detta påverkade hans öde. Vad lockade dig med historien och vilka kunskaper kände du att du kunde tillföra till filmen?

Det som lockade mig, där jag tänkte att mina erfarenheter kanske kan tillföra något i filmen ”Falks grav”, är just när det gäller den enskildes inre resa. Den dömdes upplevelse av misslyckande och utsatthet, hans inre brottningskamp med sina erfarenheter av livet och om han – egentligen – har några möjligheter, några rättigheter att leva i samhället, att byta spår och leva ett liv som kan vara värt att levas.

Tidaholmsanstalten är klassad som en av Sveriges tre Klass 1 anstalter. Här sitter intagna som begått liknande brott som det rånmord som Falk begick. Dessa sitter idag på långa fängelsestraff. Vilken uppgift har du? På vilket sätt kan du hjälpa dessa intagna? Berätta om ett fall du känner att du har påverkat en intagen!

Min uppgift här i Tidaholm är att möta den enskilda människan i hans livssituation. Att vara samtalspartner, att vara någon som kanske kan se saker från ett annat perspektiv. Detta sker genom enskilda samtal, samlingar och gudstjänster.

Varje människa äger sin livsberättelse, och den har jag inte rätt att förmedla. Men så här kan det vara – och har varit – ibland: En man söker kontakt med mig. Han kanske uttrycker livsångest, hopplöshet, uppgivenhet: ”jag har förstört allt för alla, för dem som står mig närmast, för mig själv”, ”vad har jag att komma ut till”, ”det är ingen idé”. Men mannen har ändå tagit kontakt och sökt hjälp! Och min uppgift är då att hjälpa honom att berätta sin livsberättelse, lyssna till honom, hjälpa till att vända och vrida, se från olika perspektiv, uppmuntra, ”tappa inte taget”, ”ge inte upp”, hålla fast i hoppet där inget hopp finns. Och sakta, sakta får han fatt i livsgnistan, kan hålla den vid liv. Han vågar lyfta huvudet och upptäcka att det kanske ändå finns ett hopp och en framtid. Om jag har påverkat; det vet jag inte. Men jag har varit där. Sett honom, lyssnat till honom. Tagit honom på allvar. Uppmuntrat honom.

I väntan på avrättningen möter Falk fångvårdsprediktanten Lefverente som han får stor tilltro till. Enligt Lefverentes åsago så blir Falk stegvis mer och mer troende. Det byggs upp ett lugn inom honom. När Falk på väg mot avrättningen passerar Torkelsryd (Brandstorp), samma väg som han flydde på efter rånet året innan, så säger Jonas följande till Lefverente “Då jag reste denna vägen förra gången bodde mörkrets andar i mitt hjärta. Nu ska jag än en gång komma hit, men nu gudskelov är jag lyckligare än vad jag var då.”. Enligt Herman Lindqvist så kunde troligtvis Falk blivit benådad. Med detta citat i åtanke. Varför bad inte Falk om benådning?

Jag vet inte varför Jonas Falk inte bad om nåd. Fängelseprästen Lefverente hade som uppgift att förbereda den dödsdömde på döden. Prästen och den dömde Jonas Falk möttes i många samtal. Kanske kom Jonas fram till att Gamla Testamentets syn “ett liv för ett liv” var rimligt (öga för öga, tand för tand). Kanske tänkte han, så som många jag har mött ”jag har förspillt rätten att leva i det här samhället, det finns ingen plats för mig”. Kanske tänkte han ”jag har funnit frid i min själ, och så är det gott att få dö, hellre än att sitta en livstid i fängelse”. Utifrån citatet i frågan ovan kan väl det sista påståendet vara relevant, ”Att ta sitt ansvar och få dö med frid i sin själ.”

 

KYRKA OMGJORD

Detta är ingången till Suntaks gamla kyrka som är med i filmen

” fick höra att det såg komiskt ut” – Berättaren Per Whalström ifrån Tidaholm berättar

Fokus Inspelningsplats; Vulcanön

Vulcanön är den plats som betytt mest för Tidaholms utveckling. I mitten på 1800 talet blir Hans Henrik Von Essen ägare till Tidaholms gård, där han 1868 uppför en tändsticksfabrik som skulle döpas till Vulcan, efter Hans Henriks fullblodshingst som han köpt i Ryssland. Detta är en tid då Sverige går från det fattiga lågutvecklade landet, till det som skulle göra Sverige till ett bland de rikare och mest utvecklade industrinationerna i världen. Idag är Vulcans tändsticksfabrik numera Swedish Match norra Europas enda tändsticksfabrik och den mest utvecklade och moderna i hela världen.

 

Vem är Per Wahlström?

Jag föddes för 55 år sedan mitt i Tidaholm, granne med Vulcans Tändsticksfabrik och ån Tidan. Jag är gift med Maria som är konstnär, frilansjournalist och undersköterska. Vi har tre vuxna barn. Sedan 14 år tillbaka jobbar jag på Tidaholms Museum som museipedagog och lokalhistoriker. Tidaholms historia ligger mig varmt om hjärtat, och jag föreläser om industrihistoria och jobbar även med olika historiska barnprojekt. Har sen barnsben varit en samlare, vilket resulterat i att jag nu samlat på mig diverse tekniska prylar, från märklinlok till stora veterantraktorer. Alla mina utrymmen är fyllda med cyklar från 1800-talet, veteranmopeder, tändkulemotorer, veteranbilar och en alldeles egen brandbil tillverkad 1925 på Tidaholms Bruk. Fick 2012 Tidaholms kulturpris för mitt engagemang i Tidaholms historia.

Hur kom du i kontakt med historien om postrånarna Jonas Falk och Anders Frid?

Första gången jag hörde talas om Falks Grav var nog i 10-12 års åldern, och det var min morfar han tog med mig dit och berättade om platsen. När jag blev äldre tog jag med mina kompisar dit både dagtid och kvällstid för att kolla om blommorna var färska. Och när mina barn började växa upp så var vi där och smög runt. Sen när vi kom hem berättade jag historien om Falks grav. De tyckte det var oerhört spännande att höra om hemskheterna. När jag började jobba på Tidaholms Museum, så hade vi spökvandringar på vinden och då berättade jag historien för barnen. Det är ett stycke lokalhistoria som har en sann bakgrund där sedan händelserna börjar gå över mot det övernaturliga, och oförklarliga. Detta gör den här historien till en överlevare, tack vare folktradition och att många olika versioner har berättats genom åren.

Runt om i Skaraborg och Småland så är platsen Falks Grav vida känd. Vad med historien om Jonas Falk intresserar/fascinerar folk? Varför tror du att både SVT, P3 och nu Affekt Film väljer att göra längre program om Jonas Falk?

Människan har alltid varit intresserad av det övernaturliga och det oförklarliga. Det finns inte så värst många liknade berättelser i vårt land så därför är den extra intressant och lockar en bred publik. Vårt immateriella kulturarv är viktigt att förmedla, och det är lätt och viktigt att nå ut till alla och där är Tv, film och radio de största hjälpmedlen.

I filmen har du rollen som berättare och skrev även berättarmanuset. Vad lockade med detta uppdrag och hur förberedde du dig? Har du gjort något liknande tidigare?

Allt eftersom tiden har gått så har jag fördjupat mig mer och mer i denna spännande historia. Jag har letat i folklivsarkiv, läst domarprotokoll och fått hjälp från olika personer som har samma intresse som jag. Jag har alltid gillat att berätta om historier för andra människor, att fängsla och lära ut är några av mina mål. Och framför allt att hålla historierna levande. I mitt arbete på Tidaholms Museum händer det något varje dag, det finns alltid nya områden som jag måste finna och leta kunskaper om. Men aldrig förut har jag gjort ett helt berättarmanus till en film. Men den utmaningen gav mig blodad tand så jag skulle inte tveka att göra flera liknade projekt.

Du arbetar till vardags på Tidaholms Muséum och har en stor kännedom om Skaraborgs historia, men kanske framför allt Tidaholms historia. Vilken plats har Falks Grav i Tidaholms historia?

Flera gånger om året har jag guidade bussturer i Tidaholms kommun, och där tar jag upp viktiga platser och händelser som har betydelse för kommunens historia och utveckling. Och när bussen kommer till det vackra och sägenomspunna Hökensås så tar Falks Grav upp en stor del av tiden där. Och på senare tid har många museibesökare frågat efter vägen till Falks grav . Då kan jag inte låta bli att berätta den fascinerande historien. Vilket oftast resulterar i att sällskapet snabbt ger sig av mot besöksmålet. Och ju kändare historien blir ju viktigare är det för både Habo och Tidaholms Kommuner att tydliggöra hur man tar sig dit genom bra skyltning och utmärkning av farleder. Eller så kanske det är en del av spänningen att söka sig dit på krokiga avvägar för att äntligen efter ett letande nå målet.

Platsen Falks Grav är en av Sveriges mest mytomspunna platser. Har du nån anekdot om Falks Grav?

För ett antal år sedan skulle ett sällskap med ungdomar bege sig sent en lördagskväll till Falks grav, stärkta av öl och andra drycker skulle de imponera på sina respektive flickvänner . De tände ljus och uppförde sig allmänt stökigt och nonchalant vid platsen, efter denna manlighetsrit var det dags att bege sig hemåt. Då uppstod det första problemet, bilen vägrade starta och ljusen man tänt blåstes ut i den annars så lugna natten. Nu var inte modigheten lika uppenbar längre och ingen ville frivilligt ge sig av till fots för att söka hjälp. Man fick helt sonika låsa in sig i bilen och invänta morgonen. Och när ljuset äntligen kom tillbaka så klev man ur bilen för att börja gå och söka hjälp. Vid en snabb titt åt graven såg man att det var uppstädat och det satt nya blommor vid korset. Alla fick mer eller mindre panik och ville därifrån, bilägaren gjorde ett sista försök med att starta bilen, och den hoppade igång som inget hade hänt.

I filmen spelar du också en polis som griper Jonas Falk i Stockholm. Scenen spelades in på Vulcanön i Tidaholm. Vad har vulkanön för plats i Tidaholms historia?

Jag skulle som sagt agera polis, min uppgift var att ta fast Jonas Falk när han kommer tillbaka till Stockholm. En murare vid namn Andersson hade upptäckt Falk och ville ha tillbaka sina kläder som denne pantsatt. I min roll som polis, agerar jag bryskt och hårt. Falk trycks upp mot Litografiska Verkstans tegelvägg, på såpass hårt att blodvite uppstår. Jag binder fast hans händer resolut med ett rep, och tar en sprattlande och motsträvig Falk mot polisstationen. Efteråt fick jag höra att det såg komiskt ut. I verkligheten hade det säkert varit tvärtom.

Vad har du för drömprojekt?

Att göra film är jäkligt kul har jag märkt i detta projekt. Och jag har flera spännande historier som jag mycket väl skulle kunna tänka mig göra manus till film av, men samtidigt vet jag vilket jättearbete som ligger bakom en film, så drömma kan man ju alltid göra. Ett mer jordnära projekt är väl att många av Sveriges turister skulle få upp ögonen för Falks Grav. Då skulle jag kunna berätta denna fantastiska och spännande historia på platsen flera gånger i veckan hela sommaren.

 

PER RIDING TRAKTOR

Per Wahlström bredvid en av alla de traktorer som står på hans gårdsplan

Om att gestalta Falk – Skådespelaren Oscar Steen ifrån Tidaholm berättar

Fokus; Inspelningsplats

Smedstugorna är tre mycket välbevarade så kallade smedstugor från slutet av 1700-talet placerade på Turbinhusön mitt i Tidaholm. Smedstugornas har flyttats till Turbinhusön från sin tidigare placering på Smedjegatan. De är inredda i så kallad “sekelskiftesstil” och visar en boendemiljö för arbetare vid Tidaholms bruk. Ursprungligen bodde smeder vid Tidaholms Bruk i stugorna. Varje stuga hyste två familjer som hade ett rum vardera och delade köket.

 

Du spelar rollen som Jonas Falk. Vad har du för koppling till Falks Grav?

Ungefär den samma som de flesta Tidaholmare och Habobor. Jag har fått historien berättad för mig under grundskolan. Jag tror nog att det var i årskurs två eller tre. Jag minns att där fanns någon sorts utställning på vinden i polishuset.

Har du någon likhet med Jonas Falk?

Att vara en envis jävel, att driva på saker även om de inte alltid är så genomtänkta. Sedan är jag ju lika gammal som han var när han avrättades, vilket ger en tankeställare.

Varför tackade du ja till att spela Jonas Falk och hur förberedde du dig för rollen som postrånaren Jonas Falk?

Jag fick höra talas om Johan och Johns projekt via djungeltelegrafen hemifrån. De är båda två vänner ifrån förr och jag tycker att det är fantastiskt roligt att få medverka i en film på hemmaplan! De viktigaste förberedelserna var kanske inte att läsa på om de sociala förutsättningarna. De var givetvis intressanta, men det som verkligen hjälpte mig var att se till vår samtid och hur människor idag, i Sverige, tvingas in i brottslighet och fattigdom. Det är lätt att distansera sig till historien när den läses som just historia, men historien om Jonas Falk är fortfarande dagsaktuell. Tyvärr.

Smedstugan i Tidaholm förvandlades dels till en förfalskarverkstad och dels till en pantbank. Dessa scener utspelas under olika perioder i historien. Det är två kritiska skeenden i Jonas liv. Hur förberedde du dig inför dessa scener?

Samma som ovan. Att skaffa ett nytt prästbetyg i mitten på 1800-talet kan liknas med att byta ut sin identitet idag. Allt vi sparar idag i databaser, lån, foton, läkarjournaler, belastningsregister, tweets osv. sov är våra prästbetyg idag. Pantbanksscenen är en häleriscen där man absolut inte behöver gå långt för att hitta beröringspunkter med vår samtid. Jonas behöver kapital, men saknar tillgångar. Han skaffar sig tillgångar illegalt och vill byta dessa mot kapital. Pantmannen vet att Jonas är desperat och sitter i maktposition och erbjuder ett mindre kapital än tillgångarnas värde. Jonas som agerar på illegal mark får finna sig i affären eftersom pantmannen agerar i maktposition. Jonas kan inte ta till hjälp utifrån och pantmannen kan lugnt profitera på Jonas situation. Dessa två situationer må ha hänt för mer än 150 år sedan men vill man närma sig psykologin hos Jonas så behöver jag inte se längre än nedför gatan.

Varit i Smedstugan tidigare?

Den är mindre än vad jag mindes den från dagisutflykterna. Nu undrade jag mest hur många familjer som bodde i varje rum.

Du var med under alla inspelningsdagar (dramasekvenserna). Hur var inspelningen? Vad förvånade dig?

Inspelningen var underbart smidig och rolig. Ett fantastiskt organisatoriskt konsstycke! Vissa dagar var längre, andra kortare. De som var längre var de med regn (avrättningen) eller som spenderades knäståendes på grus (fängelsescener). Känslan var att alla andra dagar gick väldigt snabbt, men det beror kanske på att man jobbade med så underbara människor.

Du som är uppväxt med historien om Falks Grav. Berätta en anekdot om Falks Grav

Första gången jag var ute vid graven så hade området blivit attackerat av en aggressiv parasit som skadade tallarna. Barren och barken trillade av. Resultatet var att hela området runt graven var täckt av roströda, infekterade tall avlagringar. Känslan av död hängde i luften.

Vad har du för drömprojekt?

Jag skulle vilja, som min morfar, starta någon form av kulturverksamhet på outforskad mark. Såsom en professionell teater i en stad som Tidaholm, älvdalen eller Kristianstad. Någonting som gör att mindre orter får tillgång till något så enkelt som aktuell konst. Och göra det till en naturlig del i vardagen. t ex Fredag 18:00 “Fan de kör Tjuvar nere på scenen klockan sju, hänger du med och så tar vi en öl sen på Bryggeriet”. En fungerande teater bör kunna anställa runt femton personer på heltid och med en bra verksamhetsplan skapa någonting som gör staden unik och hyperaktuell, varje säsong! Sedan skulle jag jättegärna sätta upp en enmansföreställning baserad på Errol Norstedts liv!

 

Oscar Steen tillsammans med Anton Ekenberg

Bilden är ifrån Filmen. Till vänster Anton Ekenber till höger Oscar Steen

3 Kors 1 Grav

Här kommer en unik bild på 3 av de kors som stått på Falks grav genom tiderna. 1. Det första korset (längst till vänster) är en mycket skicklig av rekonstruktion av hur det första korset som stod på graven troligen såg ut gjort av Peter Thornblad Eva Enström och Ida Dotevall. 2.Det andra har stått på graven men bedömdes vara av lite ringa design, korset befinner sig idag på hemlig ort men efter att svära att vi inte skulle röja korsets lokalisering fick vi se det med egna ögon. 3.Det tredje är helt enkelt det kors som står där idag.

Skapa illussionen om ett 1800-tal – Kostymören Ann-Louise Thornblad ifrån Hjo berättar

Fokus; Inspelningsplats Åsle Tå
Sverige största samling backstugor, en by med arton stugor från 1700-1800-talet. Stugorna ligger på sina ursprungliga platser, utmed den tågatan som går genom byn. Utöver boendestugor finns en smedja, skiftesladugård och kvarn. 1880 var byn som störst med sina 85 invånare. Därefter gjorde industrialiseringen i Sverige och emigrationen till Amerika att Tån började avfolkas. På Åsle Tå spelades scenerna till fattighuset, Lotta och Claes hem och bymiljöer in.

Vem är Anne-Louise Thornblad?
Anne-Louise är en 50 årig kvinna bördig från Hjo och har nyligen flyttat till Trollhättan. Hon har alltid haft intresse för konst, kultur och film. Älskar att dyka in i böckernas värld. Gärna historiska berättelser, både fiktion och historier som grundar sig på fakta. Och det är den vanliga människan i historien som är det spännande. Ann-Louise är både en praktisk och kreativ människa som älskar utmaningar.

Du jobbade som Kostymör och ansvarade för kläderna till filmen. Med tanke på alla olika scener och skådespelare så kan man lätt förstå att det ligger ett stort arbete bakom. Hur gick detta arbetet till?
När jag väl beslutat att anta utmaningen att vara kostymör i projektet kände jag nästan panik. Detta är mitt första kostymuppdrag av större karaktär där jag varit ansvarig. Det första jag gjorde var research, läste så mycket jag kom över. Besökte en del museer och miljöer för inspiration. Mitt intresse för historia, berättelser och händelser var till mycket hjälp här. Under tiden läste jag manuset , satte mig in de olika karaktärerna som fanns med. Manusförfattaren och jag hade flera träffar där vi diskuterade hur min bild och hans bild av karaktärerna stämde överens. Utifrån detta skapade jag en bild av hur jag ville att karaktärerna skulle se ut. Efter detta arbete började kostymjakten. Åka runt till olika föreningar som var generösa och lånade ut kläder. Där på plats gå igenom deras kostymförråd och välja det som kunde vara till användning. Vi hyrde även kläder från en teaterförening. En del köptes från second handbutiker och syddes om. Som i många projekt var budgeten begränsad och till saken hör här att de kläder som fattigmannen använde då var lin och ull, idag är det ju det omvända att det fina och dyra är just lin och ull. Till postiljonens dräkt t.ex. användes t.ex. gamla militärfiltar för att få den rätta rustika känslan. Vi köpte även in tyg för sömnad.

Vilka kläder var de svåraste? vilka scener var de svåraste?
De svåraste kläderna var de som skulle filmas nära och utsättas för en del våld skulle man kunna säga. De syddes upp till produktionen för att de inte fanns att hyra eller låna Postiljonens dräkt, brudklänningen, samt de kläder som skulle vara riktigt smutsiga och slitna. Att smutsa kläder innebär ju också att de ska göras rena. Vi använde en hel del lånade äldre kläder och även museumföremål. Dessa krävde ganska mycket efterarbete med rengöring på ett skonsamt sätt. Vi hade flera duktiga människor här som sydde upp kostymer.

Den mest krävande scenen var avrättningsscenen på svedmon. Där det var med många statister och väldigt mycket kostym att hålla ordning på Det regnade i stort sett hela den dagen och alla yllekläder blev blöta.

På Åsle Tå spelades flera olika miljöer in. En svår scen är den på fattighuset där Jonas Falks mamma hamnar. Enligt etnologen Inger Widhja så var fattighuset samhällets absoluta botten. Hur gick arbetet med denna scenen till? På vilket sätt kunde du bidra till känslan av misär?
Till Fattighusscenen valde jag enkla material med grov struktur , med till stor del dova färger.

Vilken koppling har du till Åsle Tå? Har du varit där tidigare?
Jag besökte Åsle tå för första gången som barn och fångades av tidsresan och atmosfären. Jag var kanske inte mer än 5-6 år. De små husen, lukten är nåt jag alltid kan plocka fram ur minnet. Jag har också besökt Åsle tå med mina egna barn vid flera tillfällen.

Berätta om inspelningen?
Inspelningen var krävande. Dagarna började redan kvällen innan inspelningen, med att plocka fram och gå igenom de kläder som skulle köras ut till inspelningsplatsen. Samt att ha med ett reservlager för alla eventualiteter. Sedan vara med på set hela dagen och klä skådespelare och statister. Efter inspelningsdagens slut packa ihop och åka tillbaka till kostymförrådet för att börja packa inför nästa dag. Arbetsdagarna under inspelningen var från 6 på morgonen till 23 på kvällen de flesta dagar. Men resan med inspelningen var så inspirerande och lärorik så den var värd varenda timma. Att jobba med glada duktiga medarbetare, engagerade statister, vuxna och barn , ger så otroligt mycket positiv energi. En själslig boost

Vad i projektet lockade dig att vilja engagera dig?
Det som lockade mig mest med projektet var att jag skulle få vara med och skapa detta historiska skådespel med kostymerna. En del till är att det är en legend och har lokal anknytning där jag är född och uppväxt och att produktionen från början hade en tanke om att använda sig av lokala skådespelare.

Berätta en anekdot om Falks Grav eller om filmen
Har ingen direkt anekdot om filmen, men när vi var och spelade in scenerna på Karlsborgs Fästning är där en scen där Jonas berättar om sina synder och hur han är beredd att möta döden blir jag så tagen att jag börjar gråta.

Ett annat fint minne är från svedmon där en liten kille som hette Arvid kommer fram till mig efter inspelningsdagen (och det var en riktigt lång och blöt dag , framförallt för barnen) och ger mig världens bamsekram och tackar för att han fick vara med.

Vad har du för drömprojekt?
Jag skulle vilja göra ett historiskt drama, i stil med Falks Grav med en stor budget.

 

Bymiljö, inspelad i Åsle Tå.

Bilden är tagen ifrån filmen, platsen är  Åsle Tå i Falköping.

Slutsålda visningar, svenska bio och Cannes

Förra helgen sålde Falköpingspremiären slut och i Tibro i onsdags var det slutsålt även på den andra visningen på Biograf Vintergatan. Fantastiskt roligt att intresset för filmen är stort i Skaraborg. Ska bli spännande att se hur intresset är i Lidköping, Götene och Mariestad. I Mariestad har vi nämligen haft förmånen att samarbeta med SF-ägda Svenska Bio. Det ska bli extra roligt i Mariestad med tanke på att Jonas Falk faktiskt har koppling dit. Det var i Mariestad som han satt anhållen i väntan på avrättningen. Även om det säkerligen var en mycket tung period för Jonas så kan man vrida på det och tänka på Thomas Dilevas resonemang kring Jonas inre resa.

-”det måste ha tett sig lite märkligt hur en man som har begått det här hemska brottet kunde gå till sin egen död med frid i hjärtat.” Thomas Dileva

Det var i Mariestad som Jonas fick en relation till fängelseprästen och det var under denna period som Jonas tro blev allt starkare.

Imorgon bär det av till Skaraborg igen för en heldag med visningar i Hjo och Karlsborg. I Hjo kommer vi återigen visa den Hjoproducerade filmen Estrid och i Karlsborg blir det premiär på Biograf Casablanca.

 

Cannes Internationella Filmfestival

Som ett litet avbrott i arbetet med Falks Grav… I samarbete med Innovatum´s projekt projekt Business through network – Lend me some sugar kommer vi i Maj åka ner till Cannes för att delta på filmfestivalen. Vi åker dit för att inspireras, hämta nya influenser och för att knyta nya viktiga kontakter för framtiden. Förhoppningen är att dessa erfarenheter och kunskaper ska leda till att vi ska kunna producera både större och bättre filmer i Skaraborg framöver!

Lyckad visning i Tibro

Vi har hunnit med många visningar på dessa en och en halv månad som vi visat filmen runt om i Skaraborg.  Igår var vi i Tibro och visade filmen. Tibro kommun var en av finansiärerna för filmen och arrangerade denna kväll med visning och frågestund till kostymören Anne-Louise Tornblad Vi producenter och Inger Widhja, stäldle frågorna gjorde  ! Det var väldigt trevligt att mingla runt bland Tibro borna och höra deras olika historier från Falks grav. Vi frågade alla Tibroborna närvarande under kvällen om hur många som varit vid Falks grav och det var säkert 90% av alla i lokalen vilket märktes när vi minglade då de flesta hade någon liten historia med sig där ifrån. De som inte varit vid graven kom genast och frågade om vägen dit efter filmen.  Pelle Ekholm som är kulturchef i Tibro närvarade och berättade för oss hur Tibro arbetar med teater och film i kommunen, mycket intressant.    Vi vill tacka alla er som hjälper oss att sprida ordet om visningarna vi har, det är väldigt värdefull för oss!

PUBLIK

Då; Avrättning Nu; Filmvisning

På nått sätt så är det obehagligt på nått sätt att vi i Juni förra året spelade in en avrättningsscen på den autentiska platsen för avrättningen av Jonas Falk. Precis som under avrättningen så var det ett stort engagemang under denna inspelningsdagen.

Filmen Falks Grav har en intressant tid framför sig. Nu är visningar i bl.a. Karlsborg, Falköping, Gullspång, Trollhättan, Skövde och Lidköping på tur. Även fler visningar i Skövde, Tidaholm, Hjo, Jönköping, Ulricehamn, Tibro och Mariestad kan vara på gång snart.

Det blir intressant att se hur engagemanget från publiken blir i Gullspång, Trollhättan, Ulricehamn och Lidköping etc. som inte har någon direkt koppling till historien/platsen Falks Grav. I Mariestad satt Jonas fängslad, i Karlsborg känner man till Falks Grav rätt så väl vad det verkar. Dessutom spelades ett gäng scener in där på fästningen.

Också kul att kommunerna ställer sig bakom visningarna. Nu senast var det Gullspång och Karlsborgs Kommun som hjälpt oss att möjliggöra visningarna. Nu snart åker vi till Habo där kommunen har gjort en satsning på två visningar. Har en bra känsla för dagens visningar! Falks Grav ligger ju ändå i Habo Kommun….och det är ju inte alla kommuner som har en rondell uppkallad efter Jonas Falk. 

Bilden är hämtad från avrättningsscenen som spelades in vid graven.

Falks Grav i Jönköping – Folkets Bio

Jönköping & Folkets Bio Igår hade vi två visningar i Jönköping i samarbete med Folkets Bio. Enligt dem själva så var det ett år sedan de hade så mycket folk hos sig. Precis som i Tidaholm, Hjo och den kommande visningen i Habo så var det även här fullt. Vissa hade åkt långväga för att se filmen fick tyvärr åka hem igen då salongen var full. Jag fick träffa en fanatisk Falks Grav publik som flitigt ställde frågor om historien och om projektet. Verkade verkligen som att publiken uppskattade filmen. Folkets Bio har efter stöd från Svenska Filminstitutet gjort en storsatsning på Svensk Film. Dessa satsningar är nödvändiga för att ny svensk film ska kunna komma fram på bio.

Fredagen den 14 Mars blir det två visningar på Saga i Tidaholm igen och förhoppningen är att vi kan fylla Saga även denna gången. Den 16:e Mars ska vi inta Skövde och Odeon och det ska bli väldigt intressant att se om det är samma intresse där som det varit i Tidaholm, Hjo, Habo och Jönköping. Tibro Kommun hade vi med oss som finansiär i projektet och de har under en tid diskuterat om en visning för Tibroborna. Även i Mariestad och Falköping kan det bli biografvisningar framöver!

 

Den vanligaste frågan som vi har fått än så länge är väl; Vilken historisk händelse kommer ni filmatisera nästa gång?

Det finns en massa intressanta historier som vi stött på de senaste åren och flera av dessa skulle vara intressanta att filmatisera, men det är mycket som ska klaffa. Vi måste känna att vi brinner för historien och sen så vill både jag och John ha en utmaning att stå inför. Det kan ju inte vara för enkelt! Så gärna ett ännu mer komplicerat projekt eller en än mer storslagen historia….men till att börja med så är vi nu riktigt taggade inför att få ut Falks Grav.

 

2014-03-02 16.34.43

 

/Johan

 

PREMIÄREN!

Premiären är förbi, och se vilken kväll vi hade! Det var helt fantastiskt att återigen träffa alla de människor som bidragit till att denna produktionen gått att genomföra.  Jag känner glädje, stolthet och tacksamhet att ha fått förmånen att jobba med detta projekt tillsammans med er alla.  Att alla ansträngde sig så med klädsel till premiären värmde verkligen, och redan när jag såg alla finklädda människor kändes det värt allt slit som det inneburit de senaste veckorna för att få klart filmen. Vill också passa på att tacka Judith Martinez som på ett fantastiskt sätt ledde oss igenom den spektakulära kvällen.

På lördagen i Hjo och söndagen i Tidaholm blev både jag och Johan helt överrumplade av alla människor som ville se filmen, båda visningarna blev helt fulla och vi var tvungna att avvisa många många  människor som ville se filmen. Men misströsta inte, vi kommer att ha fler visningar i både Hjo och  Tidaholm  så att fler får se filmen.  Vi kommer också att gå ut med bättre information denna gång.

Efter helgens visningar känner man sig en aningen utpumpad  och både jag och Johan har blivit sjuka (så blir det väll när man slappnar av lite antar jag).  Men med med tanke på alla den fantastiska uppmuntran som vi fått dessa dagar så känns det som om vi skulle klara oss igenom det mesta.  Energin behövs då vi nu börjar nästa etapp i filmen liv. Nämligen att försöka få ut den så att så många som möjligt får chans att se den.  Alla som vill hjälpa oss eller har idéer om vart man skulle kunna visa den hör av er.

Återigen ett stort tack till Skådespelare,team, premiärplanerare, musiker, biografmaskinister och finansiärer för det fantastiska stöd ni gett oss och för den tilltro ni haft till projektet. Men framförallt vill jag tacka er för att ni tagit projektet och gjort det till ert. För det är vi tillsammans i Skaraborg som blåst liv i denna historia och bidragit till dess förevigande. Kanske hade Jonas rätt med sina ord: Syndens lön är döden, men guds gåva är det eviga livet.

Ta hand om er så ses vi ute i den annalkande våren!

John

Premiären närmar sig, stafettpinnen lämnas till EAR

Efter ett intensivt arbete med klippning, animering och färgbearbetning så är klippningen nu färdig och stafettpinnen lämnas över till Extreme Audio Recording (Johan Olsson och Erik Gustavsson) som nu skall ljudmixa och mastra ljudet i filmen. De har varit med oss ett bra tag nu och bearbetat ljudet men skall nu göra slutmixen till visningskopian. Filmen har också tagit ett steg närmare Tidaholm då EAR (Extreme Audio Recording) sitter i just Skövde. Koll även in deras nya hemsida:

http://extremeaudiorecording.com/sv/

Behöver ni någon som kan utföra någon form av ljudjobb kan vi verkligen rekommendera dessa detta bolag och dessa killar!

Premiären närmar sig alltsåoch vi har nu öppnat upp för två stycken öppna visningar nu, det känns väldigt kul att trycket på dessa öppna visningar liksom premiären blivit. Nästa vecka kommer vi att styra kosan mot Tidaholm för att förbereda inför den stora kvällen som vi alla väntat på. Den första visningen efter Tidaholm blir för er som missat det i min hemstad Hjo den 22 februari (klockan 18.00)

http://billetto.se/sv/events/falksgravhjo

Dagen därpå är det återigen dags för Tidaholm 23 februari klockan

http://billetto.se/sv/events/falksgravtidaholm
Här kan ni läsa lite om dessa visningar
http://www.vastgotabladet.se/artikel/59425/falks-grav-upp-pa-bioduken

Vi ses i förminglet!
John
Producent och regissör
Falks Grav

Ny energi! Berättardelen spelas in inom några dagar.

Både jag och Johan har kommit tillbaka efter en skön ledighet med massa med ny energi och kraft. Med snabba steg för vi efterproduktionen mot sitt slutskede. Filmen börjar med andra ord att bli färdig i stora drag och nu är det äntligen dags att binda ihop historien med vår berättare. Vi kommer att spela in om några dagar och finslipar nu på berättarmanuset.

Vi får många frågor om premiärdatum och lovar att vi kommer att gå ut med det så fort det är helt klart. Vi lovar att ni kommer höra om det!

God fortsättning på er!

TEAMWORK ! + Uppdatering om projektet

Bilden ovan är tagen under inspelningen av falk i Åsle Tå, en del av inspelningsteamet.

Nu börjar det verkligen dra ihop sig med filmen! Postproduktionsteamet är i full och arbetar i högt tempo liksom vi gör här på Affekt Film kontoret i Trollhättan. Nu är den absolut roligaste tiden i en filmproduktion när bitarna på riktigt börjar att läggas på plats. Det har varit många och långa dagar under sedan vi tog in filmen i klipprummet och vi har många långa dagar framför oss! Men det går snabbt framåt på grund av bra teamwork från alla inblandade. Nästa vecka träffar vi vår berättare och spelar in det absolut sista ljudmaterialet till filmen här i Trollhättan. Det skall bli riktigt kul med en heldag tillsammans med vår berättare Per Wahlström.

Distribution
Vi har också tagit nästa steg när det gäller distributionen av filmen. Många har redan kontaktats men vi letar efter alla som kan ha ett intresse av att visa den. Känner du någon som vill visa den eller vill du själv göra det? Hör genast av dig!

Premiär
Premiären har också börjat diskuteras vilket känns väldigt spännande, men ingenting är klart ännu så ni får avvakta ytterligare några veckor för svar.

Trevlig helg på er därute i snöyran!
Jag jobbar nog på ett tag till inne i filmklippningsgrottan!
John

ÖVERRASKNING DEN 21 NOVEMBER (FALKS SISTA DAG I LIVET) + LJUDBOLAGET EAR HOPPAR PÅ TÅGET

(Bilden är ifrån EAR:s ljudstudio i SKövde där vi var och hälsade på för några månader sedan) EAR består av Erik Gustavsson och Johan Olsson

Denna vecka har varit fantastisk. Efter att hållit på det under en längre tid släppte vi i veckan vilka experter som är med i filmen. Det kändes riktigt skönt att äntligen få avslöja den hemlighet som vi gått och burit på och som man hela tiden velat men inte kunnat avslöja. Och responsen har varit fantastisk.

Något annat spännande som hände idag var att ljudbolaget EAR ifrån Skövde hoppade på Falkprojektet och kommer göra Ljudbearbetningen. Två proffsiga killar med många bra idéer. Dom släpper snart en ny hemsida på www.extremeaudiorecording.com (.se) så håll ögonen öppna för den.

Första klippningen av filmen är gjord och kommer skickas ut till lite branschfolk för att beskådas och hämta in feedback. Nu intensifierar vi arbete med ljudet och musiken. Ska bli riktigt kul.

Introt är mer eller mindre klart och ser helt fantastiskt ut, nu klickar jag på renderingsknappen för det som förhoppningsvis blir sista utgåvan av Introt.
I samband med det tar jag helg.

Vill också säga att vi kommer med en överraskning till er den 21 november. Falks sista dag i livet. Så se fram emot det!

Trevlig helg på er alla!

John

EXPERTERNA KLARA

Jerzy Sarencki, Kriminolog

Professor på Kriminologiska Institutionen på Stockholms Universitet. Arbetade med brottsförebyggande rådet där han forskade kring ungdomsbrottslighet. Syns ofta i media då han uttalar sig om brott och straff. Skrivet böcker på ämnet Kriminologi. Uttalar sig om brott och straff, korrupton m.m.

Jerzy om sin medverkan i Falks Grav;

Jag tycker att det är både roligt och viktigt med historiska aspekter på brottsligheten. Vi kommer aldrig att förstå vår samtid om vi inte känner till vår historia.

Min Sanning; http://www.svtplay.se/video/1041495/del-6-av-8-jerzy-sarnecki

SU; http://www.criminology.su.se/om-oss/personliga-hemsidor/jerzy-sarnecki

 

Henrik Fexeus, Beteendeexpert

Känd för den bredare massan i Talang där han var en av domarna. Framgångsrik författare, trollkarl, beteendeexpert. Analyserar besökarnas beteende kring avrättningen.

Hjärnkontoret; http://www.youtube.com/watch?v=VD5CT9hVhrM

 

Herman Lindqvist, Historiker

Känd historiker som bl.a skrivit bokserien Historien om Sverige och var frontman i programmet Hermans Historia. Var ett återkommande inslag i Filip och Fredriks Nugammalt nu senast.

Herman om sin medverkan i Falks Grav;

det lyfter fram en människa av kött och blod i strömmen av dammiga dokument. Man läser ofta om brott och avrättningar, men sällan får man se människan det handlar om. Det får man här. Dessutom fascinerade mig magin och mystiken som uppstått runt omkring graven så lång tid efteråt

 

 

Per Wahlström, GIFF, Teamet fylls upp och veckan som gått….

Vi går med stora steg framåt…..

John har i veckan slutfört det intro som filmen kommer startas med, vilket känns riktgt grymt!! Det kommer sätta känslan för hela filmen. Dialoger har inletts med musiker, men vi är samtidigt öppna för fler förslag på folkmusiklag, symfoniorkester eller andra band som kan passa för en historisk skildring (tipsa gärna!). Vi har också flera mycket kompetenta Gradare, som visat intresse för att färgbearbeta filmen. Vi har också mer eller mindre bestämt oss för vilka som ska Ljudbearbeta filmen (5.1).

Idag gick även ansökan iväg till GIFF, Göteborgs Internationella Filmfestival, vilken är Nordens största filmfestival. I December får vi besked om Falks Grav i formatet 58 minuter tas in till festivalen.

Vill även passa på att släppa en riktigt rolig nyhet. Lokalhistorikern (Per Wahlström har valt att tacka ja till rollen som Berättare i filmen. Har svårt att finna någon med lika mycket kunskaper om Skaraborgs historia och Falks Grav. Deltog som Falkexpert i P3´s program Liftaren i somras. Per har även varit med i filmens researchstadie och tillfört kunskaper som har format filmen. Fantastisk känsla att du vill vara med på tåget! Välkommen Per!

Vill avsluta med ett citat från en av de experterna som vi strax kommer att släppa. Så här säger personen om varför han deltar i Falks Grav.

Historien lyfter fram en människa av kött och blod i strömmen av dammiga dokument. Man läser ofta om brott och avrättningar, men sällan får man se människan det handlar om. Det får man här”

SISTA EXPERTERNA INSPELADE + CITAT FRÅN EXPERT!!!

Bilden är ett första utkast för utformningen av manuset  filmen som jag gjorde i februari. ( Intressant att se att visionen stämmer så väl överens med nuläget)

Jag och Johan sitter på tåget tillbaka ifrån Stockholm och känner oss upprymda över allt det fantastiska material vi har fått under de 3 dagar  vi spelat in de sista experterna. ‘Totalt har vi hunnit med 4 stycken som alla hade väldigt många bra perspektiv om Jonas Falks historia.  En av experterna sa:

“det måste ha tett sig lite märkligt hur en man som har begått det här hemska brottet kunde gå till sen egen död med frid i hjärtat. Det är kanske också därför som det här fallet lever kvar än idag. Den lever kvar som ett minne, en märklig berättelse. Det vittnar om att livet är ett större mystererium än vad vi förstår, och likaså är döden det”

Här vill man ju egentligen skriva vilka personerna är men avslöjandet dröjer ännu lite till. Personen som sa detta har verkligen en stor poäng! Jag inser att det kanske är det som fascinerar mig mest i hela historien. Nu har vi alla pusselbitarna förutom berättaren och musiken inspelat.  Men först måste vi lägga klart grundpusslet innan vi kan gå vidare med de bitarna.  Musiken lutar åt folkmusik som det ser ut nu.

Dags att kliva in i klipprummet kavla upp ärmarna, vässa saxen och skapa ett historiskt mästerverk. Men först 4 timmars tågresa…

Bästa hälsningar
John

FREDAGSBIKT! EXPERTER OCH MEDIA! ÖVERASKNING!

Idag har jag umgåtts en hel del med Jonas Falks präst och känner att en fredagsbikt är på sin plats. (Bilden är en liten ledtråd till en överraskning nästa vecka också)

BIKT
Ibland när man sitter vid klippbordet med hela materialet framför sig och formar det till en historia är det svårt att visualisera exakt vad den kommer innehålla.Visionen saknas inte, den har vi och den är tydlig.  Men tack vare att vi genom att kommunicera med vår målgrupp och tagit in inputs från våra experter skapat en film vars innehåll ständigt är i  förändring. Först tyckte jag att det var lite skrämmande att ha en dialog med målgruppen och ha en öppen process där innehållet är föränderligt, men nu upplever jag att det är där friheten finns att skapa något tillsamman och verkligen kunna skapa utrymme för alla att komma till tals i ett gräsrotsprojekt som Falk någonstans längst vägen blivit. Jag kommer säkerligen skriva mer om mina reflektioner kring hur det är att kommunicera med sin målgrupp, eftersom det är väldigt nytt för mig men ligger rätt i tiden. Känns viktigt att dela med mig av reflektionerna till de vi kommunicerar med.

EXPERTER
Har börjat klippa ihop fiktionsmaterial med de första experterna som vi spelat in och magkänslan är riktigt bra.  Det var verkligen trevliga dagar med våra experter och våra experter gav oss mycket matnyttigt att föra in i filmen.

MEDIA
Denna vecka ha vi haft blivit intervjuade i GP samt av TV4, båda kommer att publiceras/sändas nästa vecka. I samband med att dessa publiceringar från media så kommer en liten överraskning göras synlig på nätet, så håll er inloggade mån,tis,onsdag nästa vecka!  Vi lovar att vi hör av oss om det! Och skylta stort!

Trevlig helg!
Bästa hälsningar
John

 

 

UTFLYKTSTIPS TILL HÖSTEN! INSPELNINGSPLATS I FILMEN FALKS GRAV!

Bilden är ifrån inspelnignen av Filmen Falks grav i Åsle Tå.    www.asleta.se – För er som inte varit där, åk dit!
I förgrunden har vi hela familjen Falk/Frid med respektive vi ser också Spike vår ljussättare och Filiph som spelade in ljud.

En av de absolut vackraste platser jag varit på i Skaraborg är Åsle Tå utanför Falköping. Platsen består av flertalet äldre hus ända ifrån 1700-talet. De allra flesta går att gå in i vid besök och det finns även ett redskapsmuseum.  Det finns en resturangdel med fantastisk mat som drivs av mor och dotter och Linn och Elin Andersson.

Vid denna fantastiska plats spelades en del av Filmen om Jonas Falk in. Och med öppna armar blev vi mottagna till Åsle och fyllde för några dagar upp Åsle Tå med liv och skrammel. Elin Andersson som nämns ovan blev indragen i filmen och medverkade som scenograf inför inspelningen.  Om ni inte varit vid denna plats så rekomenderar jag er att åka dig på sommaren/Hösten, ni kommer garanterat att bli lika inspirerade som jag blev första gången jag kom till platsen.

Oskar Falk?
En rolig sak om är att Oscar Steen spelar vår Jonas Falk och i Åsle Tå så finns det en mycket berömd samling träfigurer täljda av ingen mindre än Oscar Falk. Ett lustig sammanträffande som jag tyckte var värt att nämnas!

Vad är en tå?
Förr i tiden fanns det i de flesta socknar en så kallad Tå. En tå är en allmänning – byns gemensamma markområde som ursprungligen var avsett att användas som vattningsplats för kreaturen. Här samlade man ihop djuren innan de föstes via s.k. “fädrevar” ut till de gemensamma utmarkerna för bete.

Med tiden fick Tåarna ytterligare ett användningsområde. Fattigt folk som saknade egen mark, de obesuttna, fick börja uppföra egna stugor på dessa allmänningar.

Ha det gott! Ses i Åsle!
John

ÅSLE  TÅ! gps 58° 10’ 44” N – 13° 41’ 14” O • 10 km öster om Falköping   www.asleta.se

Diakon, Etnolog och Psykologer – De fyra första experterna

Vi är stolta att presentera våra tre första Experter, i form av;

Annwor Haglund som arbetar som fängelsediakon på Tidaholm- och Kumlaanstalten. Hon har fokuserat på den inre resa som falk gör när han går från förbrytare till troende. Vad är skälet till att dagens intagna blir troende och varför blev Falk troende?

Inger Widhja etnolog som kommer in och matar oss med kunskaper om hur man levde på 1840/50-talet och vilka levdadsförutsättningar man hade då. Går förklaringen till Falk och Frids handlingar att finna inom detta ämnet?

Marko Palmén & Helena Fryland som utöver sina inhopp i Falks Grav arbetar som fängelsepsykologer på Tidaholmsanstalten. De förde väldigt intressanta resonemang om psykoligin kring brottsliga handlingar. Vilka effekter har hårda straff på  återfallsfrekvensen? Hur påverkades Falk och Frid av vetskapen om att de kunde få riktigt hårda straff?

Snart kommer flera intressanta namn. V. 40 drar vi vidare till Göteborg för att filma två/tre hyperintressanta personer och vi ska inte tala om veckan i Stockholm…

 

 

Inspelning av experter påbörjad! + nya möjligheter

Igår spelade jag och Johan in den första experten, en fängelsediakon. Frida var också med och gjorde perfekt sminkning samt hoppade in som scripta vilket hon också det klarade galant. Det var en mycket trevlig dag och Anwor fängelsediakonen var både vältalig och hade stor erfarenhet somvi fickta del av. När filmen är klar kommer också ni att få höra vår fantastiska diakon Anwor.

Idag träffade vi också  Marika Ekström och Linda Sneider på Nyeport i Skövde och och diskuterade framtida samarbetsmöjligheter mellan Skövde ochAffekt Film mycket intressant att få se nyeports lokaler samt höra om deras verksamhet.

Vi har hunnit med en del annat idag, men det hinner jag inte skriva om för nu ska jag ta helg. Kommer mer info nästa vecka.
Nu är det helg!
Njut av den!

 

Klippning, blåbärsris och introsnack!

Åter en dag vid klippbordet avklarat, har suttit idag med Jonas Falks rättegångsscen. Klippningen går framåt med snabba steg och en historia börjar växa fram. Jag trodde att resan genom klippningen skulle vara betydligt skakigare och skumpigare och att vi skulle stöta på oväntade tekniska missöden (peppar peppar ta i trä)  Men det flyter på förvånansvärt bra. Vi testar också det nya klippprogramet av adobe: Premiere CC som hittills imponerat väldigt med sin smidighet och långa rad nya kortkommando och funktioner för att göra processen så smidig som möjligt. Jag har länge haft en vision om hur grafiken som skall användas i filmen samt introt skall se ut. Senaste så har jag börjat att definiera den och göra skisser på hur jag vill att det skall se ut. Nu gäller det bara att göra visionen tillräckligt tydlig för att kunna delegera den till duktiga grafiska konstnärer. Ni som läser är ju bra på att ge tips så skriv gärna i facebookgruppen om ni har tips på människor som är bra på att teckna eller vet några bra skolor.

En rolig sak ifrån när vi var på den plats där bilden till detta inlägg är tagen är när vår Norska fotograf Harald fick se allt blåbärsris. I tio minuter var det svårt att få honom att fokusera på dagens uppdrag som var att färdigställa bildmanus inför inspelning.  Det var ett återkommande tema under dagen.  Jag kan förstå hans fascination över mängden blåbärsris, jag kände samma fascination som han första gången jag vara där.  Om ni inte förstår hur man kan bli fascinerad av en sådan sak så testa själva att åka till daretorp och korsa skogen på någon av alla smala skogsvägar som går därinne. Ni kommer att fatta!

Blåa hälsningar
John

 

 

HEMSIDAN FÅR ANSIKTSLYFT!

Känns bra att äntligen ha tagit tag i hemsidan. Den brukar komma i sista prioritet men äntligen har den fått ett ansiktslyft.
Vi jobbar på med experter och en hel del intressanta man finns med på listan! Fått lite intressanta idéer om vad som kan vara med på sidan förutom befintligt material.
Det kommer med nästa uppdatering. Tack till er som hjälpte oss utveckla dem. Fortsätt lägga er i!

I morgon blir en heldag med klippning. Då skall jag återigen umgås med Oscar Steen och Anton Ekenberg  och alla andra skådisar  i 10 timmar :) Blir trevligt!

Över och ut!
John

Monitoring the work!

Kära medskapare!

Kul att se att det är så många som håller sig uppdaterade med projektet och hjälper oss i utformningen av filmen
“Its nice to have some one monitoring the work” ( en dansk filmlärare brukade säga det till mig och le när han märkte att jag blev irriterad för att han hängde över axeln) det gör oss ständigt påminda om vår målgrupp! De diskussioner som pågår i Facebook gruppen ger oss snabba indikationer på om det vi håller på är på väg i rätt riktning. Att interagera med sin målgrupp under skapelseprocessen föll sig i början svårt eftersom det kändes ovant att dela med sig av sina tankar innan den egna visionen var helt spikad, nu har vi lärt oss att det handlar om att lyssna och plocka “russin ur kakan”. Detta kanske verkade lite flummigt men jag har precis börjat reflektera över styrkan med att verkligen ha en dialog med publiken.  Men blir lättare och lättare och gör hela produktionen mer intressant att arbeta med.  När jag börjat söka på ämnet visar det sig att det finns många andra som upplever att tiderna förändras och att det just är det som är trenden; att interagera med sin målgrupp.

Idag är det fredag och vi sitter i Stockholm, det som ligger framför mig är en hög med papper med ett högst skissartat storyboard för introt. Efter många pilar,cirklar, understrykningar, ändringar och kladd känns det som en bra grundidé. Det kommer bli en hel del tecknande! Nu är frågan vilken är smålande bästa konstskola?

Tecknar ett adjö i luften
John Tornblad

 

Mot nya höjder!

På bilden ser ni från vänster, Markus Augustsson, Spike Jonzon och Alex kristofferson.

Bilden visar en skylift inhyrd av Mauritzon till ett väldigt förmånligt pris, ett exempel på ett företag som stöttade oss och gjorde filmen möjlig. Dagen med skyliften var samma dag som vi också spelade in avrättningscenen uppe på hökensås. Den dagen han vi med en skylift scen, tre hästscener två stora statistscener samt fyra inklippsbilder. Såhär i efterhand vet jag inte riktigt hur det gick till eftersom det dessutom spöregnade halva dagen och vi var i mitten av ingenstans (Närmare bestämt vid falks grav)  med generatorer, bajamajer och  manskapstält m.m.  Det bästa den dagen var när statisterna för att hålla humöret spontant startade beach boys allsång och skapade stämmor och stämning, det var riktigt vackert.

Tiden går och nu var det nästa ett år sedan som jag och Johan startade Affekt Film, Falk har verkligen utvecklat våran verksamhet och fått oss att sikta mot nya höjder (dagens ordvits till bilden) . Projektet har fått oss att tänka utanför det vanliga och framför allt att tänka större.  När man sitter och ser på materialet och tänker tillbaka på inspelningen så fylls man av känslan att allt är möjligt om man bara samarbetar och organiserar sig kring ett gemensamt mål.

Klockan är nu 21:30 och det är dags att återvända till klippbordet och fortsätta forma historien om Jonas Falk och

Hälsningar i natten

John Tornblad

 

Försöka få “utanför boxen” “in i boxen”!

från vänster: Per Carlgren, Alex Kristofferson, John Tornblad, Harald Sandö Förgrunden.

Försöka få utanför boxen in i boxen!
Vår kära Norska fotograf Harald Sandö var förbi häromdagen och kollade på lite material. Det var trevligt att återse honom även om han bara var på snabbvisit.  (Harald ser du till höger i bild i blå jacka)  Vi kunde konstatera att det redan känns längesedan som inspelningen av de dramatiserade scenerna var. Och att det var otroligt att vi hann med i stort sett alla bilder som vi skulle ta.  Under inspelningen så brukade man kunna höra just Harald säga  “nu har vi den boxen”  vilket betyder att  “den är hemma” .  Bilden i detta inlägg är ifrån rättegångscenen, den sista dagen och även den mest fullspäckade, också denna lyckades vi få “in i boxen”Harald berättade för oss att deltagandet i detta projekt givit spin-offs i form av andra jobberbjudanden, roligt tycker naturligtvis vi på Affekt Film.

Klipparbetet fortskrider och en grovklippning håller på att ta form, det känns skönt att ha lämnat uppstartsarbetet med klippningen bakom sig med synkning, och sortering. Nu är det bara att köra.

Pararellt med klipparbetet så letar vi också efter experter som kan tillföra unika sätt att se på historien och kunskap om de förutsättningar som Falk levde under. Många roliga namn har dykt upp på våran lista, både genom att ta in tips från våran facebookgrupp:s medlemmar och sådana vi träffar på genom projektet som är intresserade samt av “utanför boxen” brainstormingsmöte mellan mig och Johan. Tveka inte att höra av er om ni har några tips! Många av de personer som vi fastnat mest för är inte typiskt kända för att prata i liknande forum vilket gör det hela extra spännande. Det är alltid lika trevligt att tänka “utanför boxen”, nu skall vi bara få det “in i boxen också ”

In, över och ut!

John Tornblad

 

 

 

 

Nu drar bloggen igång igen

 

På bilden ser ni Josefina en lugn märr som tålmodigt klarade alla omtagningar. Framför hästen har vi ingen mindre än Ingvar hästens ägare och förare tillika skådespelare i filmen.

Hej Falk intresserade!Efter sommar uppehållet drar nu bloggen igång lite igen. Tanken var att jag skulle blogga under själva inspelningen men det hans helt enkelt inte med.  Och sommaren var tvungen till att vara ledig för oss eftersom jag och Johan jobbat dygnet runt tillsammans med resten av teamet för att få hela den här produktionen i hamn. Man skulle kunna säga att det är ett riktigt hästjobb att spela in så mycket material på så kort tid. Tänkte släppa lite bakom kulissen bilder ifrån inspelningen också. (Tänkte att jag börjar med en liten hästbild, (hästjobb) ja ni fattar).  Innan jag berättar vad som är på gång nu så skall jag också säga att inspelningen gick strålande och att vädret efter alla omständigheter höll i sig, det regnade men ack det regnade på rätt ställe. Med ett tappert team och en enveten inspelningsledare så lyckades vi ro det hela i hamn. Vill passa på att tacka alla som hjälpt oss hittills. Ni är så många att jag inte kan nämna er alla men ni vet vilka ni är! Jag har börjat sortera materialet och har en dag kvar innan jag kan börja klippa i materialet på riktigt.  Det kommer bli riktigt kul att kasta sig in i materialet och bena upp det. Arbetet pågår nu också för fullt med planeringen av filmningen av de experter som vi vill ska vara med.

Återkommer snart igen med mer bilder och uppdateringar om hur klipparbetet går.

 

 

 

 

Nytt blod…..

HEJ

Idag fick vi in nytt blod i produktionsledningen, den effektiva Ellen Hallin joinade till våra styrkor. Något som var väldigt välkomnat nu när vi börjar närma oss inspelningen.  Vi saknar fortfarande några skådespelare, främst manliga roller så känner ni någon hör gärna av er, man kan inte få nog med tips.  Manuset börjar att bli mer och mer färdigt och det är dags att lämna researchen bakom oss.  Nu är det dags att fokusera på dialogen med filmens skådespelare om hur deras roller agerar i historien. Jag och Johan jobbar sent på kontoret för att lägga detta 1000 bitars puzzel, det är fredag kväll och för en gångs skull så är vi inte flamsiga efter en lång vecka utan snarare sjukt effektiva.  Bilden ger en liten glimt in i den värld där produktionsteamet just nu befinner sig.

Rundresa med Fotograf

På bilden ser ni ett utsnitt ifrån bildmanus.

Vi har varit runt på alla olika platser och skapat oss en bild av hur vi skall få till historien. Samarbetet med fotografen Harald Sandø känns riktigt bra.
Manuset är ute på flera håll för konsultation kring dialogen och karaktärernas monologer, ska bli intressant att sammanställa.
Också att så många sluter upp runt omkring projektet. Nu har vi 4 veckor med intensivt planerande inför filmningen.

Nu kör vi!

 

 

Möte på kostymförrådet och resa till Forsvik

Har träffat några av de fantastiska människor som ska vara med och sy kostym.  Över en kopp kaffe delade vi tankar och ideer runt kläder och material på 1850 talet.  Vi gick igenom en del av de karaktärer som skall vara med och hur man skulle tänka sig att de ska se ut. Vilka typer av kläder som representerar de olika samhällsklasserna under perioden.
Nästa anhalt för min klädjakt gick till Forsviks bruk där jag hittade flera plagg jag verkligen letat efter. Höjdpunkten var dock den fantastiska brudklänningen som var över 100 år gammal. Det kommer bilder på detta i nästa inlägg.

bild

Jennie Blomdahl,Ylva Jacobson, Eva Ekberg,Kristina Brunius,Maria Gray

Nya dörrar nya möjligheter

IMG_8589

Ju mer man vet desto mer förstår man att man inte vet. Det finns fortfarande många stängda dörrar som vi försöker öppna på glänt och kika in i.
Från början var det myterna som facinerade mig med Falk och mysitken kring graven. Nu när historien kommit till liv och jag har vecklat ut den framför mig är det andra saker som facinerar och intresserar mig. Jag ser dom alla framför mig i de miljöer som Johan Scoutat, och jag frågar mig själv ständigt, vad är det som driver dem? Hur mår dom egentligen? Jag blir nästan lite orolig för dem. Kanske med alla rätt. Det finns några så gripande ögonblick i hisotiren om Jonas Falk så att jag kan läsa om händelserna om och om igen. Men det finns många stängda dörrar kvar att forcera så jag kan inte dröja mig kvar.

Vi har fått in en person som arbetar med alla de 100 tals statister som hört av sig. Hon är väldigt bra och nu kommer det bli lite ordning och reda på den punkten, hon heter Ulrika och är ifrån Vänersborg!

Måste passa på att tacka er som ringer och berättar era historier om Falk och saker som har med Falk att göra , den ena historien mer spektakulär än den andra. Tack också till er som stöttar projektet och!

John

De bästa idéerna

De bästa ideérna kommer när man minst väntar sig att de skall dyka upp!      
Att skriva är verkligen en process som smetas ut på allting som man gör dygnet runt.  Det är väldigt intressant att mycket av bilderna i ens egna huvud tar form när man tvingas förklara det för andra.  Träffade kostymören häromdagen och gick igenom de olika karaktärerna och vips så fick de i mitt huvud inte bara uttryck i ansiktet och kroppen utan också specifika kläder.  Nu gäller det att få ut historien på de olika platser som finns tillgängliga också. Men nu är det fredag, och jag lämnar skrivbordet för att ta helg. Men visst kommer Falk att finnas med under helgen. Tack förresten till Kajsa som skickade över skriften på boken som Jonas gav bort. Trevlig helg på er!

Experterna i Falks Grav – Vilka?

Onsdagen bestod av att åka runt i hela Skaraborg för att leta inspelningsplatser.  Slutsats; 1800-talet finns bevarat i Skaraborg.

En annan sak som vi arbetar med parallellt är arbetet med att hitta de Experterna som ska vara med i filmen. Vi är både intresserade av lokala namn, men även nationellt kända personer. Vi behöver;

– Lokal Historiker

– Historiker

– Kriminolog / Brottshistoriker

– Teolog

– Stadsvetare

Har ni Tips; maila johan@affektfilm.se

14 Nya Locations

Schemat för Location-Scoutning imorgon. Hur mycket hinner man på en dag?

  1. Smedstugorna – Turbinhusön, ön vid litografiska verkstan
  2. Storegården, Suntaks Kyrka, Dubbelboden (använts inom militära)
  3. Åsle Tå
  4. Binnebergs tingshus, askberga, vaholms bro, kyrkogården
  5. Ev. Mariestads Fängelset
  6. Karlsborgs Fästning
  7. Soldattorp i Hjo, Kihlbergsgården

 

Senaste nytt om Falks

Tidning Om ni vill läsa det senaste om mordet, få tag på denna tidningen , senaste lösnumret.
Fick denna underbara tidning skickad till mig. Tack Kajsa som skickade denna till mig. Efter en tids sjukdom är det nu dags att åter gräva sig ner i Falk materialet.

SOM EN KROKIG SPIK

SPIK
J: Jag håller med det är en krokig stig att producera dramadokumentär.
A:Krokig spik?
J: Ja som en krokig spik… en hel hög med krokig spik, man får liksom försöka bygga ihop nåt nytt av gammalt. Liksom bygga ett nytt hus med gammal spik.
A: dags att gå hem….
J: Dags gå och köpa 5:56

Tibro

Vid nästa anhalt i kostymörens klädjakt är destinationen Tibro. Här  träffar jag Eva Johansson som hand om kostymerna i Tibro film och teater. Även här finns kläder vi kan använda.
Tack Eva

DSC_0225

Mats

Mats står för Mullsjö amatörteatersällskap. Tisdagen i förra veckan styrde jag mot Mullsjö teatersällskap och deras klädförråd. Jag möttes av två glada och kunniga kvinnor. Det blev en fantastiskt trevlig eftermiddag med många skratt och en hel del kläder som vi kan använda i filminspelningen fick jag med mig. Tack Ingbritt och Gunilla

DSC_0154DSC_0204DSC_0201

Jakten på Inspelningsplatser

1850-Talet sökes i Skaraborg/Jönköping

20130315_113500

Som många förstått så ska vi spela in en Dramadokumentär. Det är alltså en Dokumentär med Dramatiserade scener som beskriver händelseförloppet. Vi är därför på jakt efter en stor mängd tidsenliga (1850-tal) inspelningsplatser i Skaraborg & Jönköping med omnejd. Vi är tacksamma för alla tips om tidsenliga platser (maila; johan@affektfilm.se). Scrolla ner för att se vad vi söker.

Inspelningsplatser Falks Grav
Vid tips på Inspelningsplatser; maila johan@affektfilm.se
Plats Krav på Plats
Mindre Kyrka
Soldattorp Soldattorpet kan vara samma som Falks hem
Torp En lada ska finnas intill.
Plats för Falks tidiga Brott Marknad, på en gård…..
Plats för Frids tidiga Brott Marknad, på en gård…..
Fattighus Dålig standard, större byggnad med många rum…..
Rum/utomhus/krog/….. Stockholmsmilj
Pantbank plats med mycket saker med disk
Gård/Postkontor Fanns det nått postkontor?
Torp (samma torp som ovan) En lada ska finnas intill.
Rån-Plats Korsning med en grind.
Sjukhus alternativt på väg till sjukhus
Fiskeby/läge
Båt på Vättern
Stockholmsmiljö Känslan ska svara storstad
Förhörssal
Rättssal
Cell Fängelsemiljö!
Andra Upplysningar
Alla tidsenliga platser i Skaraborg, Jönköping (med omnejd) som stämmer överens med 1850-tal är vi intresserade av
Vissa scener kan utspelas i olika miljöer, därav står det flera platser på vissa rader
Plus om el finns, kök och regnskydd, men inget krav!Vid tips på Inspelningsplatser; maila johan@affektfilm.se

Har gått igneom mästarpolisen Gösta Linds material om Falk precis.

Kul läsning att få gå igenom andra människors forskning. Väldigt belönande och intressant.  Ännu mera häftigt är det när man hittar kopplingar som troligen ingen annan känner till. Tack Gösta för att vi fick komma hem till dig och “förhöra” dig om ditt material. Tack också för smörgåstårtan, prinsesstårtan, bullarna, mandelkubbarna, damsugarna och mazarinerna!  Dags att slå igen böckerna för idag.   Nästa inlägg så skall jag posta en bild på Anders Frid som jag hittat.

Nu blir hemsidan vida känd för ALLA. Nu trappar vi upp!

FALSKOR
Nu släpper vi hemsidan, på bloggen kan ni följa hur det går.
På facebook hittar ni filmens grupp : Filmen falks grav

Jönöpingsnytt

 

Johan namedroppar våra finansiärer och förklarar samtidigt för Jönköpingsnytt hur intresset för falk förenar många kommuner och föreningar.

Ansökan inne , God natt

Ansökan inskickad. Känns mycket bra !  Det var allt ! Kändes bara gött att säga det.

Låååååååånga dagar

(Bilden är manipulerad)

Efter en lång vecka med långa dagar kämpar vi ikväll på med en bidragsansökan som skall in om 2 timmar och 30 minuter.   Johan ser lite trött ut och rummet snurrar lite :) .  Efter en bloggpaus och ett par kaffe skar vi göra ett sista ryck!

Idag har också första inspelningsdagen varit, var på Solvik i Tidaholm och intervjuade en mycket intressant och varm person högst relevant för Falk projektet, en riktig solstråle helt enkelt.  Det är mötet med alla er underbara människor som gör att vi håller oss uppe och kör!

Nä nu blir det tillbaka till ansökan

Vi är i Tidaholm över helgen så vi hoppas vi råkar på några av er!

John och Johan

Hur klädde man sig på Falks tid ?

Projektet om  Falks liv startar igång. Det första arbetet är både riktigt roligt och lärorikt. Har hittat en favorit där. digitalmuseum.se . Blir imponerad av att museerna digitaliserat så mycket av det som de har i sina arkiv. Öppnar man detta arkiv och kliver in i denna värld försvinner några timmar lätt. Man får en inblick i hur människorna levde och vad man hade på sig. Det var ju en fattig tid för flertalet av människorna mitten på 1800 talet. Människor emigrerade till Amerika med drömmar om att kunna starta ett nytt liv. Kläderna speglade tydligt vilken samhällsklass man tillhörde. Vid 1860 talets slut varnade prästen i Korsberga i småland bondedöttrar och söner för köpta tyger de borde nöja sig med hemvävda. Det var inte okej att sticka ut. Det fanns maskinvävda tyger…. men vad. Det är det jag ska forska vidare i nu.

Ordning i KAOS

Mitt huvud har varit kaosdrabbat några dagar med alla nya namn beteckningar dokument och folk som har sin story och sin version.
Med hjälp av en bra organisering har jag nu fått en bra översikt över historien och manusbitarna börjar falla på plats.

Kristian vår researcher hjälper mig att besvara de mest akuta frågor som dyker upp. En sot utmaning med att skriva dokumentärt är att man måste förhålla sig till källorna.
I det här fallet så är det alla gånger så att historien överträffar dikten. Ju mer man gräver i deras öde desto starkare blir historien.
Det är också så att jag börjar lära känna våra två förövare nu. Har ju inget anant sällskap på kontoret eftersom Johan idag är i Växsjö och föreläser.

 

Ordning eller kaos?

Manusarbete

Idag har det varit full rulle med manusskrivandet, suttit hela dagen och skrivet ömsom läst Jonas historia.
Man undrar ju vad som rörde sig i hans huvud, och man undrar om det var så att Anders Frid hade en dålig inverkan på Jonas Falk eller om det var tvärtom?  Har precis läst lite obduktionsrapporter så hungern infinner sig väll inte på ett tag.  Dags att dyka ner i historien igen!

 

 

Hemsidan smyger igång!

Snart slår spöktimman!
Klockan är sent det är öde på kontoret och jag sitter fortfarande framför datorn och bygger hemsida.
Ett tyst öde kontor och med endast Falk som sällskap. Får se om jag vågar gå hem i mörkret.

I morgon blir det treatmentskrivning hela dagen lång. Sitter på Drivhuset i Göteborg om det är någon som vill växla ett poar ord om Falk

dags att stänga ner och smyga ut i natten!

 

KONTAKT


Jippie! Meddelande skickat.
Fel! Kolla så att du fyllt i allt.
KONTAKTA OSS

Vill du visa filmen? Tveka inte att kontakta oss

Kontaktuppgifter
Affekt Film AB Nohabgatan 18 a
46151 Trollhättan Sverige

kontakt@affektfilm.se
0704892108